Isnin, 13 April 2015

pisang berbuah lagi?

pisang tak berbuah dua kali. itu pepatah orang dulu-dulu untuk kejadian yang tak akan berulang. namun kata new boyz sejarah mungkin berulang. ia akan berulang pada tempat dan suasana yang berbeza, bersama orang lain. situasi berasingan. itulah yang jadi pada saya. pada ukhuwah kami,

kali pertama dulu tak nak cerita. usah dikenang kisah lama. kini... saya tak kisah menunggu lama untuk sebuah bas tidak menunggu penumpangnya. namun saya tidak betah dengan janji melayu. janji jam 10 pagi, satu jam setengah menunggu tak nampak bayang, memang saya bengang. kerana salah faham saya tinggalkan dia. kredit tak ada dan telefon kehabisan bateri.

namun siapa tahu, sepanjang di sana saya tidak enjoy sepenuh hati. gelisah bersembunyi di balik rasa bersalah. dia di sini menangis sambil bercerita ketidakpuasan hati. saya minta maaf dan katanya dia hanya terkilan, pesannya jangan buat lagi. saya pun ada pesan juga. jangan hidup dengan janji melayu itu. tidak ke mana pun. orang tak sanggup menunngu anda berjam. sekali boleh la. berkali-kali jangan.

tak semua orang sabar, dan sabar itu terbatas. (sabar menanti kerana penantian itu satu penyeksaan.) saya tunggu dia satu jam lebih. dia bas setengah jam pun tak tunggu dan sanggup patah balik sambung tidur. wajarkah dia marah saya kalau dia terlepas bas? ini adilkah? wajarkah dia merajuk berpanjangan.  saya tak salahkan dia seratus peratus. saya tahu salah saya juga.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan