Rabu, 1 Mac 2017

ruang dan peluang

sambung lagi.

 saya tiada berita kemenangan saya sangka berita tersebut sampai ke pengetahuan banyak pihak. melalui rakan pemenang,  ia sampai kepada kepada pensyarah bakat kreatif, ya sewajarnya beliau tahu kerana hebahan tentang sayembara tersebut juga melalui beliau. syukur. pun ia sampat ke pengetahuan beberapa orang lain.

saya disapa "wah, tahniah.. ada orang naik pentas la esok. pakai baju baru la" ini yang bakal dikenang nanti, keterujaan saya juga ditempiaskan kepada rakan serumah. mereka teruja menyarankan pakaian saya itu dan ini. begitu dan begini. dari plan a berubah ke plan b.

pagi hari saya bersiap dan bergerak ke kampus lembah pantai. saya menumpang kereta pemenang lain. kami bertiga mewakili upm. hanya saya yang paling berusia sedikit. tapi di sini saya peroleh kawan baru yang saya bakal kongsi berita sayembara lain yang bakal mendatang.

sesampai di sana, saya diletakkan semeja bersama kenalan baru. berkenalan begini seronoknya kami sehaluan. sastera dan penulisan. pengalaman merasa debaran pengumuman keputusan kali ini lain gayanya. mungkin kerana persaingan semakin sengit. 400 penyertaan hanya 30 yang terpilih. nantinya juara dinobatkan.

saya hanya menyandang saguhati. saya kira berbaloi lah kerana ia percubaan pertama. saya puas hati kerana di sini banyak yang saya pelajari. belajar erti usaha dan redha. belajar membantu jaringan dan menyesuaikan diri dengan suasana dan orang baru. yang penting pengalaman paling manis dan amat bernilai apabila nama dan karya saya sudah termaktub dalam sebuah buku.

saya mahu mencuba lagi. anda bagaimana?






Tiada ulasan:

Catat Ulasan