Jumaat, 21 Julai 2017

lagi cerita

hari ni saya rasa nak bercerita je. bukan panjang pun, cerita ni adalah tentang kakak dan anaknya.

kakak saban hari menghantar makanan tengahari kepada anaknya di sekolah untuk bekalan kelas kafa hingga ke petang. kakak bukan orang senang. kakak hantar makanan kerana anaknya hanya bawa duit saku seringgit sehari berbanding anak orang lain bawa wang belanja lima ringgit sehari, paling kurang.

bekalnya adalah nasi berlauk sebungkus, air batu sebotol dan makanan ringan goreng2 sedikit. makanan itu dinilaikan lima ringgit. al-kisahnya satu hari, anaknya ini pulang ke rumah lewat petang dalam keadaan kebuluran. bila ditanya, katanya tidak jumpa bungkusan makanan itu. maka mereka mengsyaki bahawa makanan itu dicuri oleh pelajar lain.

maka, marahlah si ibu ini. kemarahan itu dibawa ke esoknya dan lusanya. mereka bercerita sesama ibu-ibu di kedai-kedai, barangkali sampai lah berita itu kepada ibu anak yang tertuduh. maka, hari berikutnya mereka mendapati satu bungkusan misteri dan botol air baru dalam raga makanan darjah lima. (rupanya pada hari kejadian orang yang bertanggungjawab menyusun raga2 itu tersalah susun tidak mengikut urusan kelas.)

nak dijadikan cerita, budak yang mengambil itu pula tidak membaca terlebih dahulu labelnya. yang menambah kemarahan kakak ini adalah cara si ibu muda itu memohon maaf. dengan hanya sekeping nota yang juga tertulis nombor telefon. untuk diganti berapa ringgit harga hidangan yang sudah termakan.

saya cuma mahu nasihatkan kakak itu, dengan takdir, rezeki dan hikmah. allah yang mentakdirkan penjaga kantin itu tersalah letak bakul. allah juga yang mentakdirkan anak itu terambil makanan. kedua adalah sudah memang rezeki anak mereka tiada dan betukar milik kepada orang lain. cuba fikirkan hikmah yang baik2. jika anak itu makan tengahhari mana tau akan keracunan dan ciri birit. jika anak itu pula tidak makan mana tahu dia akan pengsan atau pitam. atau mudharat yang lebih besar

Tiada ulasan:

Catat Ulasan