Jumaat, 21 Julai 2017

tiada kesudahan

tadi tu cerita copy paste. ni cerita hangat dari telinga. saya tulis bukan saja2. untuk kurangkan stress dan untuk kalian ambik iktibar,

saya naik bosan tiap kali telefon berdering, asyik dengar cerita yang sama je dari kakak. cerita yang tiada kesudahan. dan tiada penyelesaian. ceritanya ialah mengenai padi dan kami anak beranak.

ayah ada tanah padi. entah berapa  ekar. entah berapa bidang. dahulu ayah kerjakan. sekarang tidak lagi. ayah serahkan kepada cucunya. maka sudah bertahun cucu ayah yang usahakan. 
ini bukan isu perebutan harta. ini masalah janji. janji mulit yang tiada hitam putih.
masalahnya adalah duit hasil usaha padi itu. menjadi hak siapa. atuk pemilik tanah sudah berjanji  mahu bahagikan sama banyak. tapi atuk yang sudah tua itu memang pelupa. cucu ini masih berpegang pada janji. maka setiap kali padi dituai, isunya duit dimasukkan ke akaun atuk. maka liatlah atuk ini untuk ke bank mengeluarkan wang untuk cucu itu.
masalah lagi, atuk ini sudah bercerita di kedai2 kopi bahawa tanah sawah diserahkan kepada si cucu. maka kawan2 si cucu ini pulak berseloroh kaya la kau. untung la ada baik. tapi hakikatnya cucu ini mintak duit dengan si atuk bagai peminta sedekah. bukan duit titik peluk hasil pada pun. duit beli baja dan racun begitu juga.

sampai bila konflik ini harus singgah di telinga saya. saya cadangkan cucu itu buat akaun sendiri. atau biarlah atuk usahakan sendiri tanahnya itu. sewalah tanah lain wahai cucu. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan