Jumaat, 20 Mei 2016

selemah2 iman

assalamualaikum

nabi saw  tinggalkan kepada kita dua perkara : al-quran dan sunnah

dalam satu hadis itu nabi saw pesan... sampaikan daripadaku walaupun satu ayat

dan nabi pesan lagi, kalau kamu lihat kemungkaran tegahlah dengan kuasamu kalau kamu tidak mampu tegahlah dengan kata-katamu dan kalau tidak mampu tegahlah dengan hatimu dan itulah selemah-lemah iman

di manakah kita? yang pertama? pastinya kita bukan sesiapa... kita bukan penguasa, bukan juga polis, bukan pegawai... yang kedua? pastinya bukan kita penceramah, bukan juga ustaz ustazah. kalau kita menegur dan memberi nasihat... pastinya satu ayat mengjengkelkan akan kedengaran "eh eleh...kau siapa nak tegut aku..." lalu kita jatuh ke tempat ketiga...mencegah dengan hati.

kita pasti tertanya bagaimana mahu membenci hati itu? bagaimana ya? cukupkah sekadar benci? salah satu caranya berazam supaya diri kita tidak melakukan mungkar tersebut..dan kita mendoakan agar pelakunya berubah dan meninggalkan mungkar tersebut 

ini kisah saya....saya punya saudara dan kawan yang saban hari saya lihat mungkar mereka... mahu ditegur mereka ialah kakak yang lebih tua.. kenalan kami daripada bertudung dan kini dia meninggalkan tudungnya... saya punya kawan-kawan yang bertepuk tampar berhuha-huha bagai tiada batas ikhtilat... mahu ditegur langsung bimbang terguris hati dan kami makin menjauh... sehingga melihat orang membuang sampah di depan mata pun... kita masih berdiam diri..

lalu saya juga hanya mampu menegah dengan hati .. namun soalnya sampai bila kita hanya selemah iman...itukah iman kita? saya mahu berubah dan moga allah kurniakan saya kekuatan ...












Tiada ulasan:

Catat Ulasan